تغذیه و سلامت روانی در ایام امتحانات

دبیرستان دخترانه ماهور

 

 

مطالب مشابه:
جشنواره غذا دبیرستان ماهور اردیبهشت ماه 1390
آموزش اقدامات پیشگیری از آنفولانزای خوکی

جستجو های مشابه:

تغذیه در ایام امتحانات

نقش خانواده در ایام امتحانات

تغذیه مناسب در ایام امتحانات

ایام امتحانات

رژیم غذایی مناسب برای ایام امتحان و کنکور

نقش والدین در ایام امتحانات

تغذیه ایام امتحانات

تغذیه در امتحانات

کنکور

مشکلات دانش آموزان در ایام امتحانات

تغذیه در ایام امتحان

تغذیه درایام امتحانات

ایام امتحان

تغذیه دانش آموزان در ایام امتحانات

تغذیه ایام امتحان

تغذیه

امتحانات دی ماه

تغذیه در روزهای امتحان

مطالب علمی

بهترین تغذیه در ایام امتحانات

تغذیه روزهای امتحان

نقش تغذیه در امتحانات

نقش تغذیه در ایام امتحانات

دانش آموزان

تغذیه امتحان

نقش خانواده در امتحانات

تغذیه و سلامت روانی در ایام امتحانات

زمین شناسی

مسابقه

نقش خانواده ها در ایام امتحانات

تغذیه مناسب ایام امتحانات

نکات تغذیه ایام امتحانات

ایام امتحانات

برنامه غذایی در ایام امتحانات

نقش تغذیه در ایام امتحانات دانش آموزان

نحوه تغذیه در ایام امتحانات

مطالب در مورد ایام امتحانات

ما کت دانش آموزان

برنامه امتحانی

غذای مناسب ایام امتحانات

تغذیه مناسب در ایام امتحان

اهمیت تغذیه در ایام امتحانات

برنامه غذایی ایام امتحان

رژیم غذایی در ایام امتحانات

تغذیه درایام امتحان

تغذیه مناسب برای ایام امتحان

وظایف دانش آموزان در ایام امتحانات

تغذیه مناسب درایام امتحانات

تغذیه مناسب در ایام امتحانات

تغذیه در ایام کنکور

تغذیه و امتحانات

تغذیه امتحانات

نکات ایام امتحانات

روز دانش آموز

ماهور

امتحانات

دانش آموز عزیز

نقش تغذیه در امتحان

نقش خانواده در ایام امتحانات دانش آموزان

نقش والدین در ایام امتحان

تغذیه زمان امتحانات

بهترین تغذ یه برای ایام امتحانات

نقش والدین در روزهای امتحان

نقش خانواده در زمان امتحانات

تغذیه دانش آموزان در ایام امتحان

تغذیه مناسب دانش آموزان در ایام امتحانات

تغذیه خوب در ایام امتحانات

تغذیه کامل در ایام امتحانات چیست

خانواده در ایام امتحانات

غذای انرژی زا و صبحانه کنکور

نقش تغذیه در موفقیت در امتحانات

غذا ایام امتحان

نکات مربوط به امتحان و تغذیه در زمان امتحانات

نکات تغذیه ای زمان امتحانات

نکته های علمی برای شب امتحان

خانواده و ایام امتحانات

غذاهای مناسب ایام امتحانات

غذاهای مناسب روزهای امتحان

رژیم غذایی برای روزهای امتحان

نقش تغذیه درایام امتحانات

بهترین تغذیه درایام امتحانات

تغذیه مناسب امتحان

نکات شب قبل از کنکور

تغذیه دانش آموز در ایام امتحانات

غذای مفید برای امتحان بچه ها

نکات تغذیه ای در دوران امتحانات

ایام امتحان

ایام امتحانات تغذیه

رژیم غذایی ایام امتحانات

سلامت در امتحانات

نکات تغذیه ای در ایام امتحانات

نکات لازم در ایام امتحانات

برنامه سلامت و تغذیه امتحانات

انتخاب

ثبت نام

غذا

شرایط روانی جلسه امتحان

تغذیه و سلامت قبل از امتحان

غذاهای که مربوط به شام

سلامت روانی امتحانات

ایام امتحان و آرامش

خانواده در ایام امتحانات

خانواده و ایام امتحانات فرزندان

مطلب های مفید برای امتحانات

همراه عکس چند نکته زمان امتحانات دانش آموزان

چه غذاهایی برای ایام امتحانات مفید است

10 نکته برای موفقیت در امتحان

عصرانه کودک

امتحانات و نقش خانواده ها در موفقیت بچه ها

توصیه برای ایام امتحانات

بهترین خوراکی برای ایام امتحانات

غذاهای مطلوب روزهای امتحان

خوردن چه غذاهایی در ایام امتحانات مناسب است

برای جلوگیری از چاقی در زمان امتحان چه باید کرد

شام و صبحانه کنکور

تغذیه مناسب با ایام امتحان و مطالعه

غذاهای مناسب ر

ر یم غذایی مناسب

خواب و تغذیه مناسب برای ایام مدارس

تغذیه ر ژیم

رژیم غذایی برای کنکور

سلامت روانی غذا

بهترین کار ایام امتحانات

تغذیه در دوران امتحانات

چه صبحانه ای مفید است

برنامه غذایی ایام کنکور

مواد غذایی مفید در ایام امتحانات

نقش والدین در تغذیه مناسب فرزندان

نقش والدین در ایام امتحانات دانش آموزان


 

خرید اینترنتی بهترین بازی های فکری ایران

در صورتیکه مایل هستید بصورت دوره ای نمونه سوالات جدید و مطالب و مقالات علمی به eMail شما ارسال شود، مشخصات خود را وارد نمایید تا در سیستم خبرنامه عضو شوید :

نام :
نام خانوادگی :
پست الکترونیک :

 
 

تغذیه و سلامت روانی در ایام امتحانات

صفحه اول تماس

تغذیه و سلامت روانی در ایام امتحانات

کد مطلب : 80

همه مطالب سایت مطالب علمی سلامت و تغذیه
این مطلب به شما دانش آموزان عزیز کمک میکند تا با تغذیه مناسب در ایام امتحانات به موفقیت نزدیکتر شوید و با آرامش بیشتری امتحانات را پشت سر بگذارید.  

 

نکات مربوط به تغذیه در ایام امتحانات

صبحانه

از آنجایی که فاصله بین شام تا صبحانه بین 10 تا 12 ساعت متغیر است، بنابراین صبحانه برای کودکان مخصوصاً دانش آموزان بسیار مهم است. طفره رفتن از خوردن صبحانه، مخصوصاً به دلیل اضطراب ناشی از امتحان، یکی از مشکلات شما، والدین است اما با تهیه صبحانه ای اشتها برانگیز موفق خواهید شد.

مواد غذایی که می توانید با آنها صبحانه ای کامل و اشتها آور فراهم کنید، شامل:

-نان روغنی: یکی از نان های خوشمزه و انرژی زا است. خوردن مقدار کمی از آن، حداقل تا 40 دقیقه، انرژی مورد نیاز بدن را کاملاً تامین می کند. بنابراین چند نکته نان روغنی به همراه پنیر و گردو، صبحانه ای مقوی و مفید است.

- یک لیوان شیر( بهتر است گرم باشد، که البته معمولاً بچه ها آن را دوست ندارند!) به همراه دو قاشق عسل یا چند حلقه موز.

-سیب و جوانه گندم به تنهایی صبحانه کاملی است. برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع، بهتر است چند تکه نان و پنیر و گردو نیز مصرف شود.

-یک کاسه عدسی( لوبیا توصیه نمی شود) به همراه کمی کره در آن، صبحانه مفیدی است.

-سرشیر یا خامه یا عسل به همراه کمی چای یا یک لیوان شیر.

-نان و پنیر به همراه خیار یا گوجه فرنگی و یک استکان چای شیرین، صبحانه ای مفید و انرژی زاست.

- تخم مرغ، منبع کاملی از پروتئین و سایر مواد مورد نیاز بدن است و به هر شکل که مصرف شود( آب پز، نیمرو، پخته) مفید است و تا مدتی طولانی کودکان را سیر نگه می دارد.

- از خوردن غذاهای پرحجم به عنوان صبحانه، مثل قورمه سبزی یا قیمه باقیمانده از شب قبل، آبگوشت و... بپرهیزید. این غذاها، حجم معده را افزایش داده و احساس سنگینی و خواب آلودگی ایجاد می کنند و در روزهای امتحان اصلا توصیه نمی شوند.

به طور کلی صبحانه ای مفید و مغذی است که در عین کم حجم بودن، غنی بوده و حداقل 2 تا 3 ساعت کودک را سیر نگه دارد و مهم تر این که انرژی موردنیاز او را تأمین کند.

خوردن صبحانه را فراموش نکنید. معده خالی اجازه تفکر در جلسه امتحان را از انسان می گیرد.

میان وعده

به دلیل این که اکثر مدارس، ساعت های درسی را در روزهای نزدیک به امتحان با برگزاری کلاس های تقویتی افزایش می دهند، از این رو حتماً نیاز است تا برای زنگ تفریح، مخصوصاً ساعت های پایانی، خوراکی های مغذی به بچه ها داده شود ولی این خوراکی ها نباید اشتهای کودکان را برای ناهار از بین ببرند. بنابراین بهترین خوراکی های زنگ های تفریح، انواع میوه، ساندویچ های بسیار کوچک( به غیر از سوسیس و کالباس) و تنقلاتی مثل انواع آجیل خام است.

ناهار

اگر فرزند شما بعضی غذاها را دوست ندارد، اما برای او مفید است، سعی کنید آن غذا را با چاشنی های مفید، خوشمزه کنید.

- انواع غذاهای دریایی مخصوصاً ماهی، انتخاب بسیار خوبی برای ناهار، خصوصاً در زمان امتحانات است." فسفر" موجود در ماهی بهترین ماده مغذی برای " مغز" است. اما متأسفانه اغلب بچه ها، ماهی دوست ندارند و علت آن " بوی" ماهی است. از این رو، ماهی را طوری بپزید که بوی آن از بین برود.

- غذاهای سبزی دار، مثل انواع خورشت( کرفس، قورمه سبزی، نعنا، جعفری و...) خوراک مرغ به همراه هویج، کلم و... غذاهای مفید و عالی برای کودکان هستند.

- از پختن غذاهای پرحجم مثل آبگوشت در دوران امتحانات بپرهیزید. این قبیل غذاها، حجم معده را افزوده و احساس خواب، سستی و نفخ شدید را ایجاد می کنند. این قبیل غذاها، حداقل 4 تا 5 ساعت زمان لازم دارند تا کمی هضم شوند .

- در دوران امتحان، از فرزند خود بخواهید تا غذاهای مورد علاقه اش را به شما بگوید. شما نیز تا حد امکان همان غذاها را تهیه کنید. این مسأله اشتهای فرزندتان را برانگیخته و او با اشتیاق غذا میل می کند و همین امر نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

- سالاد، سبزی خوردن، ماست و... مواد غذایی خوبی برای تحریک اشتها هستند. آنها را فراموش نکنید.

 

عصرانه

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت، کودکان و حتی بزرگسالان، نیاز به تجدید نیرو دارند. این مسأله مخصوصاً در بچه ها و در دوران امتحان، نمود بیشتری دارد." مغز" به عنوان فرمانده بدن، هر چند ساعت یک بار نیاز به تجدید قوا دارد و این زمانی مهم تر جلوه می کند که از مغز کار بیشتری طلب کنیم. اما یک عصرانه خوب چیست و چه ویژگی هایی دارد.

- از بین خوراکی ها، آنهایی را که مفیدترند، در راس برنامه عصرانه قرار بدهید.

- خرید خوراکی های مفیدی چون انواع آجیل های خام، انواع میوه( مخصوصاً آنهایی را که فرزندتان بیشتر دوست دارد)، شیر با طعم های مختلف( اگر در منزل شیر با میوه ها مخلوط شود بهتر است) و... را فراموش نکنید.

- نان و پنیر و گردو، کره و عسل، کیک ساده عصرانه به همراه چای، شیر با آبمیوه( ترجیحاً در منزل تهیه شود) عصرانه مفیدی است.

توجه کنید؛ از آنجایی که اوج ساعت های مفید درس خواندن و مرور مطالب برای امتحان روز بعد، بین ساعت 5 عصر تا 9 شب است، بنابراین در این فاصله، هر یک ساعت تا یک ساعت و نیم، یک بار خوراکی مفیدی به فرزندتان بدهید.(بهترین ساعت برای عصرانه، پس از استراحت فرزندتان و قبل از شروع مطالعه و همچنین در میان ساعت های مطالعه است.)

شام

اگر چه پزشکان، عقیده به حذف شام از برنامه غذایی خانواده ( مخصوصاً برای خانواده هایی که استعداد چاقی دارند) دارند، اما در زمان امتحان، کمی باید این رژیم تغییر کند. اگر قبلاً شام بسیار سبکی تهیه می دیدید، بهتر است این یکی، دو هفته برنامه را کمی تغییر دهید.

- اگر فرزندتان عصرانه کافی خورده و میلی به شام ندارد، به او اصرار نکنید. شاید پرخوری، باعث ناراحتی او شده ودر اثر ناراحتی ناشی از پرخوری فردا نتواند سرجلسه حاضر شود.

- برای تهیه شام، از فرزندتان کمک بخواهید و غذایی را که او دوست دارد تهیه کنید.

- جگر، دل و قلوه، یک کاسه سوپ و غذاهایی از این دست، اگر چه کم حجم اند، اما مفید و مقوی اند.

- نگذارید فرزندتان به جای شام از تنقلات بی فایده مثل چیپس و پفک، شکلات و... استفاده کند.

- برنامه غذایی برای وعده شام را زیاد تغییر ندهید، بلکه بکوشید تا از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده کنید.

نکته آخر

شب امتحان با شب های دیگر فرقی ندارد. هیجان را کنار بگذارید( اگرچه سخت است، ولی سعی کنید)، خوب بخوابید، به قدر کافی تغذیه کنید، از خوردن تنقلات غیرمفید و احتمالاً بیماری زا بپرهیزید و به یاد داشته باشید که با توکل به خدا موفق خواهید شد.

ایام برگزاری امتحانات و حتی مدتی قبل از آن ، شور وهیجان خاصی جوانان و نوجوان را فرا می گیرد . همین موضوع گاهی موجب تغییراتی در تغذیه ، خواب و بهداشت آنها می شود . از طرف دیگر این سؤال برای آنها و خانواده ها یشان مطرح می شود که مناسب ترین شیوه تغذیه و بهترین نحوه برخورد با آنان چگونه است ؟

در اینجا به صورت مختصر، اما کاربردی مطالبی را بیان می کنیم که هم برای خانواده ها و هم برای فرزندان آنها خواهد بود .

                                                             نکات مربوط  به اضطراب در ایام امتحان و آزمون

 

نگرانی های دانش آموزان در ایام امتحانات ، گاهی با فشار خانواده ها بیشتر می شود، در حالیکه باید با این مساله خیلی عاقلانه و منطقی برخورد کرد.

دانش آموز باید در طول سال ، درس بخواند تا درایام نزدیک به امتحان ، مجبور نشود با بیخوابی و نگرانی و در شرایط روحی نامطلوب بیش از حد توان خود فعالیت کند . کم خوابی های شب امتحان ، سبب خستگی زود هنگام، کاهش بازده، فراموشی ، افزایش نا آرامی و اشتباه  در جلسه امتحان می شود.

اگر توجه داشته باشیم که استعداد همه افراد یکسان نیست ، دانش آموز را به خاطر آنکه نمره امتحانی اش از نمره دانش آموز دیگری کمتر شده ، ملامت نخواهیم کرد بلکه به عکس به خاطر وظیفه شناسی او برای درس خواندن و انجام تکالیفش احساس رضایت و امتنان خواهیم داشت.

هر امتحان ، در واقع آزمونی است که به صورت مسابقه برگزار می شود. بنابراین موفقیت در کنکور یا سایر امتحانات فقط به میزان فعالیت داوطلب ارتباط ندارد بلکه به فعالیت داوطلبان دیگر و استعدادهای آنها نیز ارتباط دارد. لذا به هیچ عنوان منطقی نیست که خانواده ها روی فرزندان خود فشار روحی بی جا وارد کنند و آنها را گرفتار نگرانیهای مضاعف و آزار دهنده نمایند .

به طور خلاصه وظیفه دانش آموز یا داوطلب کنکور، درس خواندن ، تلاش کردن و جدیت است ؛ اما اگر وظیفه خود را به خوبی انجام داده اما  نتیجه امتحان یا کنکور باب میل  او نیست ، نباید این موضوع وسیله ای برای سرزنش او قرار گیرد.

توکل و تواکل

" توکل " نشانه ایمان ، منطق واندیشه درست است، اما " تواکل " حرکتی نا مطلوب، بی فایده و زیان بخش است. توکل این است که انسان در جایگاه بنده خدا، وظایف خود را خوب و کامل انجام دهد اما کار خدایی را به خدا واگذار کند، ولی تواکل یعنی کار خود را درست انجام ندادن و آن را به عهده دیگری ( حتی به عهده خدا ) واگذار کردن .

استفاده ای که از این مطلب می شود این است که در زمینه درس خواندن، امتحان دادن یا شرکت در آزمون ، باید روح توکل بر انسان حاکم باشد نه روح تواکل. در این صورت فرزندان در انجام وظیفه و تلاش علمی خود کوتاهی نمی کنند ، از خداوند برای موفقیت خود کمک می خواهند و با آرامش خاطر در امتحان یا کنکور شرکت می نمایند.

غرور موفقیت

به همان دلایلی که اشاره شد هیچگاه موفقیت در امتحانات یا کنکور نباید سبب غرور کسی شود، بلکه به جای غرور باید شکرگزاری کرد.

به خصوص اینکه شکل کنکوردر زمان ما به گونه ای نیست که عمق و وسعت معلومات را نشان دهد، بلکه نقش سرعت عمل و مهارت های ویژه در تست زدن شاید اهمیت زیادتری داشته باشد.

اگر در کنار موفقیت در امتحانات و کنکورها، به این نکته فکر کنیم که این ، تنها ما نبودیم که چنین توفیقی را در سایه تلاش و دانش خود به دست آوردیم، بلکه عوامل متعددی به ما کمک کرده اند یا اگر آن ها که چنین توفیقی را بدست نیاورده اند، به جای ما بودند و از امکانات ( مثل محیط آموزشی، نقش خانواده، استعداد فردی و غیره ) ما برخوردار بودند  شاید بیش از ما توفیق حاصل می کردند . دراین صورت چه جایی برای غرور است؟ بلکه تنها جای شکرگزاری و حمد پروردگار می باشد.

                                                          با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما عزیزان

                                                                                       ماهور

 

 

فایل های ضمیمه :

 

مطالب مرتبط
  ** ندارد. **  

آخرین مطالب مرتبط با آزمون تیزهوشان